Ögonblick - Tema fredag


På ett ögonblick kunde jag ha gått det här förbi som svävade som en kolibri ovanför marken.

Jag tycker att jag kan en hel del om natur och djur, men det här var något nytt för mig. Använde både internet och en handfull böcker ur bokhyllan innan jag fick fram svaret - stor svävfluga.

Hmmm...den som ser så ullig och gullig ut är inte alls så gullig! 

Larven är en parasit på flera olika bin. Det här är en hona som lägger ägg i närheten av antar jag sandbiets bo, eftersom det finns ett hål där (ingång) som flugan är så intresserad av. Den nykläckta trådtunna larven söker sig ner i boet där den kalasar upp foderdepåerna i larvkammaren och när den nästan är vuxen ger den sej på och suger ur värden och slutligen förpuppar den sej i larvkammaren.





17 kommentarer:

Stare Ström sa...

Så fint du fick den på bild! Du var där precis i rätt ögonblick!

Erik Semlan sa...

Intressant information.
Snyggt foto på den stora svävflugan. Ser sötare ut än vad den är uppenbarligen. Tack för dessa nya kunskaper. :-)

Malys krok sa...

Akkurat i dette Øyeblikk lærte jeg noe nytt! Og du var snar, som i det rette øyeblikk var der og så denne gjesten! -Margit-

Annemor sa...

Flott bilde og tak for informasjonen.
Du var jammen kjapp.
Ha en fin dag

http://www.starbear.no/mormor/2012/06/08/tema-fredag-oyeblikket/#more-17011

BP sa...

En ögonblicklig ingivelse att stanna upp och fota en suverän bild. Dessutom mycket matnyttig, om än äcklig info om "kolibrin".

Rantamor sa...

Jaha så fick jag lite mullefrökensinformation igen...
bra så jag vet..

Tjingelingen.

Jah Hollis sa...

Naturen bjuder på många märkliga skapelser.
På tåget till jobbet häromdagen fick jag se ett rådjur som stod blickstilla en bit från spåret och en häger som lyfte ur en bäckfåra. Inte så märkliga djur, men fina att se.

Mona sa...

Vilket fantastiskt ögonblick du fångat. Fast den där snabeln ser otäck ut, så jag vet inte om jag vågat närma mig den. Jag har insektsfobi, men försöker komma över den i jakten på fotomotiv. Tack för intressant upplysning. Det är alltid skojigt att lära sig något nytt.

Monica sa...

Wow vilken ögonblicksbild, den var fin även om den är ett odjur.
Ha en skön helg;-)

fotobrus sa...

Riktigt häftigt!

Annelie Esséus sa...

Oooouuuuuiiii, så äckligt, men vad fin den var!
Kul att lära sig nåt nytt också! Har aldrig ens hört talas om den innan.

Anni sa...

Sandbi!! Aldrig hört om - sandhonung låter väl ... knastrigt ...

Men den där gynnaren som du fick så bra foto på, det var då ingen snäll typ!

llhertz sa...

Närvaro i ögonblicket, det har du som lyckas fånga den lille gynnaren! Att dessutom få förmånen att lära något nytt är ren bonus :)

Bildgatan sa...

Hua men trots att den inte är något jag vill ha i närheten så var det verkligen snyggt fångat.

Tack för informationen om fjärilen. Jag mattade ner färgerna i bilden, blev så platt mot den klarröda som jag också tog bort mycket av färgen på. Den är mycket grönare i verkligheten, nästan limegrön.

Marit Johansson sa...

Fantastiskt snyggt fotograferat! Har aldrig sett en sådan tror jag, det är söt men skenet bedrar tydligen...

Nett sa...

Härligt att du fick med den på bild och visst är internet toppen när man skall söka efter något specifikt.

SigridfraEnget sa...

OJ! Jättebra fångat! Men särskilt trevlig är den ju inte...