Ornitologiskt - Veckans fönster

Jag är uppe på min gård i Lappland och njuter av en av samernas åtta årstider - vårvintern, som infaller mars-april. Vid det här tillfället sitter jag och stickar i soffhörnan och tittar ut genom fönstret och får se herr domherre sitta så vackert på en gren.

Det var inte till att tänka på att öppna något fönster för att fotografera honom. Du kan i nedre och högra kanten av bilden svagt skönja fönsterspröjsen. Han satt så en bra stund och bevakade området därför att fru domherre var under vårt hus och letade något ätbart. När hon flög ut därifrån så drog de snabbt iväg.




Veckans fönster

18 kommentarer:

branded054 sa...

Väldigt fina bilder på domherren

Susanne sa...

Vilken fin liten domherre! Snäll herre som sitter stilla så länge för att vänta på frun och dig. :)

Anna smyger in.. sa...

Vilken underbar utsikt..så vackra dom är..Domherrarna Domfruarna är ju lite mer grå..men fina ändå.

BP sa...

Vilken tvåa du fick till här!!! En absolut drömbild! Tror inte att jag har sett en domherre på år och dag - eller ja, jag skulle nog inte känt igen den iaf. Bra att du ökar på mina ornitoligiska kunskaper:-)

Birgitta - FOTO grafi sa...

Wow fantastiskt fin - bild och fågel :)

Linnéa sa...

Oj, vad jag blir avundsjuk! Du har lyckats fånga min favoritfågel! Så fint. De jädrans fåglarna de få gånger jag fått sett dem sticker så fort de ser mig o kameran.
Hur fint som helst!

Rajson sa...

Tyvärr är det så sällan man ser dessa vackra fåglar.
Mycket vackert fångat!
Hoppas du får en skön helg långt där uppe i norr!

Leena sa...

Domherrar är så fina! Så fina att man inte saknar så mycket fönster i bilden ;) En fil bild, och jag skulle önska att de hittade till vårt fågelbord i trädgården, lite oftare i alla fall. Ibland kommer de men då är jag alldeles för trög för att hinna ta bild.
Ha en fin påsk i ditt paradis där uppe!

Malys krok sa...

Å så flott Dompapp du har hatt besøk av! Vakkert i ditt vindu! -Margit-

larans sa...

Fin bild på vacker fågel. Kanske inte så vanlig längre men alltid lika rolig att få se, speciellt på vintern.

Erik Semlan sa...

Så vackert foto! Snyggt fångat.
Brukar inte se domherrar så ofta, snudd aldrig när jag tänker efter. Absolut ingen jag fått på foto. Kanske de inte trivs bland husen i storstaden?

Mia sa...

Nu har du varit duktig! Jag vet inte hur många gånger jag försökt fota domherren, men han ser mig direkt och sticker! :-)
Jättefina bilder! Hoppas du har det gott där du är nu, njut av dagarna i solen!

SigridfraEnget sa...

Jättefina bilder!!

Jah Hollis sa...

Oj, vad fin den är. Lika fin som många av de tropiska fåglar som vi så gärna beundrar. Vi har ju faktiskt lika fina varianter inpå knutarna.

Ninnie sa...

Va fin! Domherrar är så vackra, riktiga julkortsfåglar!

Karin sa...

Så vackra bilder och så påpassligt att landa där precis när du behövde honom!

llh sa...

Läser kommentarerna och förstår att jag är lyckligt lottad i Närke för domherrar finns ofta i min trädgård. Men tror du jag lyckats fånga dem på bild, icke sa Nicke! Ska nog vara en Pysselfrmor till det. Så fint och nära förevigade!
Lunka på...hopp mor annika eller kaxig myra som Anni föreslår eller en tredje? Undrar just vilken som är din låt i min kommentar ;)

Pumita sa...

Jag kan inte påstå att jag är bortskämd med att få se domherrar i naturen... men de är iaf vanligare i mina hemtrakter i Finland än i huvudstaden. Jättefina bilder!